Jesus Kristus i hjemmet og hverdagen. Jesu kjærlighet ut til alle.  

 

Som vi har snakket og skrevet om tidligere har vi i Strand Huskirker i første halvår 2019 jobbet med visjon og veivisere. Det har vært en utrolig kjekk og lærerik prosess hvor vi i tillegg til å se fremover har fått sett på alt det gode som Gud har gjort i og rundt Strand Huskirker siste 10 årene.

Mange har vært involvert i prosessen og kommet med verdifulle innspill både til visjon og veivisere.

Tidligere har vi hatt «Elske Gud og elske mennesker» som vår visjon. Dette tror vi selvfølgelig at vi skal fortsette med. Samtidig så vi behovet for å se enda mer konkret på hvorfor Strand Huskirker finnes. Hva spesielt har Gud gitt oss? Ikke fordi vi tror vi spesielt utvalgt men slik at vi sammen med de andre menighetene i Strand kan være med på det Gud gjør her på stedet og videre utover. Som Jan Torland sa det når han var inne en helg i mars: Puss støvet av visjonen, hold den høyt. Det er når dere vet hvem dere er og tør å være unike dere best kan velsigne andre.

Dette har vi veldig tro på. Vi tror at vi sammen med alle de andre menighetene og forsamlingene i Strand kan bety en forskjell. Men hva er så det Gud har gitt oss som vi skal få forvalte?

Jesus Kristus er og blir den sentrale personen i Strand Huskirker. Derfor ønsker vi en visjon som setter han i sentrum og ikke oss. Videre vil vi at visjonen er med å peker retning fremover. Hva er det Gud har gitt oss som vi skal holde fast på.

Når vi da har sett litt tilbake så ser vi at det er noen sentrale ting som går igjen. Det handler om HJEMMENE, derav huskirker. Vi tror at det å samles i hjemmet er en naturlig og enkel måte å ha felleskap på. Vi merker at i hjemmene brytes fasadene mer ned og en får et mer livsnært forhold til hverandre, og derav gjerne til seg selv og Jesus også. Dette skjer blant annet gjennom å lese Bibelen sammen, be for hverandre, dele liv, ha nattverd og veilede hverandre i etterfølgelsen av Jesus. Alt dette blir gjort mulig og levende gjennom at Gud har gitt oss sin Ånd som vi ønsker skal få prege oss og felleskapene våre i størst mulig grad.

Vi ser også at det har handler om HVERDAGEN. Livet i etterfølgelse av Jesus kan ikke avgrenses til spesielle steder eller tidspunkt som for eksempel en huskirkesamling eller en gudstjeneste. Han er allestedsnærværende. Derfor handler det om å åpne opp for Hans nærvær der vi er, om det er hjemme, på jobben, på fritidsaktiviteten eller i huskirken. Vi har et ønske om å bli preget av Han og Hans kjærlighet der vi er og gi denne videre.

Så har vi et ønske om at andre skal få oppleve den kjærligheten vi selv har opplevd fra Jesus. Dette gjelder alle, fra Strand til andre steder i Norge og verden. Derfor er vi ikke først og fremst opptatt av å bygge menighet her i Strand. Vi vil være opptatt av at hver enkelt blir utrustet til å følge Jesus der han leder dem enda dette betyr at mange gode folk reiser bort. Vi har allerede sett mange som har fått tatt med seg det Gud har vist dem her til andre steder i Norge og verden og dette er noe vi ønsker fortsatt skal skje.

Det er ut fra dette at vi har jobbet frem følgende visjon:

 

Jesus Kristus i hjemmet og hverdagen. Jesu kjærlighet ut til alle.  

 

Denne visjonen ønsker vi å bruke aktivt fremover når vi foretar prioriteringer og når vi skal lede Strand Huskirker i de neste årene.

I denne prosessen har vi også formulert noen veivisere:

 

Elsket

«For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.» (Joh 3:16)

Fundament

«De holdt seg trofast til apostlenes lære og fellesskapet, til brødsbrytelsen og bønnene» (Apg 2,42)

Familie

«Og han rakte ut hånden mot disiplene sine og sa: «Se, her er min mor og mine søsken! For den som gjør min himmelske Fars vilje, er min bror og søster og mor.» (Matt 12,49-50).

Hverdagslig

«For det er i Ham vi lever, beveger oss, og er til» (Apg 17.28)

Sendt

«Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.» (Matt 28: 18-20)

 

Disse veiviserne skal, som navnet tilsier, være med å vise vei mot visjonen vår. Det er kjerneverdier som vi tror Gud har vist oss og som har vært viktige i vår historie så langt og som vi vil holde fast på i tiden som kommer.

Disse kommer vi til å skrive og snakke mer utfyllende om i tiden som kommer.