Vi tok oss rett og slett en tur til Tunglandsfjellet for å nyte den gode utsikten over Jørpeland, og dele litt tanker om veien vi har gått siste tiden og ikke minst høsten som ligger foran! Vi gleder oss enormt til høsten og har forventninger til hva Gud vil gjøre!

Det å gå opp på fjell er ganske kjent i Bibelen. En av de mest kjente er gjerne gangen da Jesus tok med seg Peter, Jakob og Johannes opp på et høyt fjell. De får også se alt i et litt større perspektiv når både Moses og Elia dukker opp.

Det er bra å være oppe på fjellet av og til. Få overblikk og gjerne få se det store bildet. Dette er noe av det vi har gjort i Strand Huskirker siste 1 ½ året. Vi har også forsøkt å løfte blikket, og har jobbet med visjon, veivisere og hva vårt DNA er. Vi har prøvd å finne mer ut av hva Gud har gitt oss i Strand huskirker, hva er det Gud gjør og hvor går veien videre fra her?

Det som har vært fint er at det vi har kommet frem til egentlig ikke er noe nytt. Det er mer en oppsummering og tydeliggjøring av det som har vært siden den spede begynnelsen i 2007.

Visjonen vår «Jesus Kristus i hjemmet og hverdagen. Jesu kjærlighet ut til alle» er det vi har jobbet for hele veien og vil fortsette å strekke oss mot. Veiviserne våre «Elsket, Hverdagslig, Fundament, Familie og Sendt» har også vært der hele veien men vi har nå satt ord på dem og tror de vil hjelpe oss videre på denne veien.

Når vi jobbet med DNA i vår så var det tre ord vi først og fremst satt igjen med; Jesus, Disippel og Relasjon. Det er dette vi tror er kjernen i det Gud har gitt oss og som vi vil skal kjennetegne oss og reprodusere seg i den enkelte og i felleskapet.

Det er fint og bra å være på fjellet, det det er fint å jobbe med de store linjene; visjon og retning – prøve å se litt større. Det er av og til nødvendig. Men det er aldri meningen at vi skal bli der oppe. Det som skjer når Jesus, Peter, Jakob og Johannes kommer ned fra fjellet er at de møter folk og hjelper en desperat far og helbreder hans syke sønn.

Vi håper at jobben med visjon, veivisere og DNA skal være noen gode rammer og gi oss en sunn og stødig retning. Men det viktigste er at det faktisk gjenspeiles i livene våre. At visjonen «Jesus Kristus i hjemmet og hverdagen. Jesu kjærlighet ut til alle» faktisk leves ut i hjemmet og hverdagen og ikke bare blir fine ord når vi samles. Dette ønsker vi høsten skal bære preg av. Vi ønsker å virkelig å hjelpe hverandre med det å leve som disipler av Jesus, både i huskirkene, radarfelleskapene og i det større felleskapet. Med dette utgangspunktet har vi så sett på hva som blir viktig i tiden som kommer.

Selvfølgelig vil det være fokus på de mindre felleskapene som huskirkene og radargruppene. Men i det større felleskapet vil vi ha fokus på bibelen, bønn, lovsang og prøve å lytte enda mer til hva Ånden sier både til den enkelte og felleskapet. Derfor kommer vi til å ha to felles samlinger i måneden, en bibelkveld og en bønn&lovsangskveld. Vi gleder oss enormt til dette. Vi ønsker rett og slett å lære mer om hvem Jesus er, hva han har gjort og hva han gjør. Men ikke bare lære det teoretisk men viktigst av alt hjelpe hverandre med å sette det ut i livet.