GOD JUL OG GODT NYTT ÅR! Håper folk har hatt en fin feiring. På denne tiden av året så er det jo gjerne vanlig å både se litt tilbake på det som har vært, og se litt fremover på det som kommer. Det har jo vært et spesielt år på mange måter og en del spørsmål kommer gjerne opp.

Med jevne mellomrom så treffer vi på folk som lurer på «hva skjer i Strand huskirker». Eller gjerne også «hva er egentlig Strand Huskirker?». Og kanskje spesielt nå siste året når det har vært færre arenaer å treffes på. Og det forstår vi godt, for vi er jo organisert på en litt uvanlig og gjerne krevende måte.

Visjonen vår er «Jesus Kristus i hjemmet og hverdagen. Jesu kjærlighet ut til alle». Og vi har virkelig et ønske om at Jesus skal få være den som leder oss i hverdagen og at vi skal få gi evangeliet videre i ord og handling der vi faktisk er. Dette ønsker vi også skal gi konsekvenser for hvordan vi organiserer oss og hva vi gjør. Så når vi gjør noe, uansett som det er stort eller smått, ønsker vi at det er i tråd med DNA`er vårt og i retning visjonen vår. Men hvordan ser så dette ut?

Det er dette som gjerne ikke alltid er så synlig og dermed kan det virke som at det ikke skjer så mye. En legger ikke nødvendigvis ut på hjemmesiden eller facebook at en har hjulpet naboen eller noen andre, hatt en god og oppmuntrende prat med noen på jobb, fått fortalt om Jesus til noen eller at en disippelgjør hverandre. Det blir heller ikke publisert at en som arbeidsgiver er med å skaffe arbeidsplasser, som arbeidstaker utfører jobben sin på best mulig måte, at en tar seg av familie og venner eller er med å skape ting rundt seg. Eller det blir ikke lagt ut som en annonse eller arrangement at det er over 20 huskirker og radargrupper som samles for å be, lese bibel, feire nattverd og lære hverandre hva det vil si å følge Jesus. Eller at det er folk som samles regelmessig for å be for både Strand, Sauda, Senegal og andre plasser. Men alt dette skjer hver dag og hver uke. Og det skal en ikke se lite på! Vi tror Guds rike kommer i hver enkelt situasjon der Hans vilje får skje.

Og det er jo dette som er så oppmuntrende, men likevel ikke alltid like synlig for alle. Samtidig så er det jo også ting som en håper å se enda mer av. Vi laget jo en liten film fra Tunglandfjeller i sommer. Der snakket vi litt om at vi som felleskap hadde vært jobbet litt med de litt overordnede tingene som visjon, verdier og DNA og at det nå var tid for å gå ned fra fjellet. For vi ønsker jo først og fremst å være til stede i hverdagen sammen med Jesus og våre relasjoner og gi evangeliet videre der, som visjonen vår sier. Så ønsker vi rett og slett å prøve å organisere oss rundt at vi er utsendt der vi er! Så et spørsmål som vi har begynt å stille oss er «hva som hindrer oss fra å gjøre dette?» Eller «hva hjelper oss mest til å leve ut dette livet»? Og da vil jo det samme spørsmålet gjelde for Strand Huskirker. Hva er det som først og fremst vil hjelpe oss å bli med på det som Gud gjør, på Guds misjon?

Igjen, vi tror jo det grunnleggende skjer i hverdagen og de naturlige relasjonene der en er daglig. Dette er og blir det viktigste. Samtidig så er det bra å komme sammen til større samlinger når det lar seg gjøre. Av helt konkrete ting så kommer vi til å fortsette med bibel- og bønn&lovsangskvelder. Om Covid-19 roer seg ned litt så håper vi å få gjennomført et par fester, blant annet årsfest og DNA fest. Og selvfølgelig så kommer de ulike huskirkene og radargruppene til å fortsette å møtes. Men igjen, alt dette blir gjennomført da vi tror det er noe som bidrar til å leve ut visjonen vår:

«Jesus Kristus i hjemmet og hverdagen. Jesu kjærlighet ut til alle».

Vi gleder oss til våren!

Har du noen innspill eller spørsmål? Ikke nøl med å ta kontakt med oss !